HYDEPARK > OPOWIEŚĆ O KOŃSKIM ZADZIE
Czy oświadczenie "Zawsze tak to Robimy" nie budzi w tobie jakiejś wątpliwości?
1. Amerykański standard szerokości torów kolejowych (odstępu szyn) wynosi 4 stopy, 8.5 cala. Prawda, że to dziwaczna liczba? A
czy wiesz dlaczego taki właśnie standard się stosuje?
2.
Ponieważ w ten sposób buduje się linie kolejowe w Anglii, a właśnie
angielscy przybysze budowali amerykańskie linie kolejowe. Dlaczego
jednak Anglicy budowali je właśnie tak?
3. Ponieważ pierwsze linie kolejowe, budowali ci sami ludzie,
którzy budowali wcześniej linie tramwajowe, a tam właśnie stosowano ten
standard. Dlaczego jednak stosowano tam ten standard?
4.
Ponieważ ludzie, którzy budowali linie tramwajowe, używali
tych samych szablonów i narzędzi, jakich używali przy budowie wagonów
tramwajowych, które miały taki odstęp kół. W porządku! Ale dlaczego
wagony miały taki właśnie dziwaczny odstęp kół?
5.
No cóż, gdyby próbowali zastosować jakiś inny odstęp, łamali
by pewną starą zasadę budowy dalekobieżnych dróg angielskich,
ponieważ mają one taki właśnie odstęp kolein na koła. Któż to
budował te starodawne drogi z koleinami?
6.
Pierwsze dalekobieżne drogi w Europie (i Anglii)
zbudowało Imperium Rzymskie dla swoich legionów. Drogi te są w
użyciu dotychczas. Ale skąd te koleiny?
7. Pierwotne koleiny
uformowały rzymskie rydwany wojenne; każdy inny użytkownik tych dróg
musiał się dostosować do nich, gdyż
inaczej uszkodziłby koła swoich pojazdów. Ponieważ rydwany były
wykonywane dla Imperium Rzymskiego, były one wszystkie do siebie
podobne jeśli idzie o rozstęp kół. Jak widać amerykański standard
odstępu szyn
kolejowych: 4 stopy i 8.5 cala, pochodzi od parametrów technicznych
rzymskich rydwanów bojowych. A biurokracja jest wieczna.
A
więc następnym razem, kiedy dostaniecie do ręki jakąś dokumentację
techniczną i zaczniecie podejrzewać, że może ona
mieć coś wspólnego z końską dupą, będziecie mieli całkowitą
rację, ponieważ rzymskie rydwany wojenne były konstruowane tak,
aby ich szerokość była dostosowana do sumarycznej szerokości
zadów dwu koni bojowych.
A teraz małe rozwinięcie tematu...
Kiedy spoglądacie na
kosmiczny wahadłowiec na stanowisku startowym, widzicie dwie duże
rakiety startowe przymocowane po bokach głównego zbiornika paliwa. Są
to rakiety na paliwo stałe,
w skrócie: SRB, produkowane w firmie Thiokol, w Utah, w U.S.A.
Inżynierowie, którzy projektowali SRB woleliby, aby były one nieco
grubsze, ale... SRB transportuje się z wytwórni na stanowisko startowe
koleją. Tak się złożyło, że linia kolejowa
biegnie na pewnym odcinku przez tunel wydrążony w górze. Rakiety muszą
się zmieścić w tym tunelu. Tunel jest tylko odrobinę szerszy niż
linia kolejowa, a linia ta, jak już wiecie, ma szerokość dwu
końskich tyłków. Tak więc jeden z głównych szczegółów konstrukcyjnych
kosmicznego wahadłowca, być może najbardziej nowoczesnego systemu
transportowego na świecie, został zdeterminowany ponad dwa tysiące lat
temu przez szerokość końskiej dupy.
HYDEPARK
> OPOWIEŚĆ O KOŃSKIM ZADZIE
|